Když sníte tuk, uložíte tuk? Ne tak docela…

“Když sníte tuk, uložíte tuk.” Tímhle jednoduchým tvrzením se po celé roky interpretoval nárůst hmotnosti a tradičním způsobem její redukce byla dieta s omezením tuků. Dnes už ale víme, že šlo o omyl. Tuky nejsou jedinými ani hlavními viníky přibývání na váze a stejně tak, jako se vám po konzumaci cholesterolu automaticky nezvýší hladina cholesterolu v krvi, po konzumaci tuků automaticky neztloustnete.

Vyřazení nebo spíše radikální omezení tuků ve vašem jídelníčku může být dokonce nebezpečné. Naše tělo potřebuje všechny živiny (bílkoviny, tuky, sacharidy) a není proto dobré ani jednu z nich nějak výrazně omezovat (pokud netrpíte specifickým onemocněním). V tucích se totiž nacházejí nepostradatelné mastné kyseliny a další látky, které naše tělo potřebuje a které mají v našem těle mnoho funkcí od řízení zánětlivých procesů přes neurotransmittery až po výchozí struktury pro tvorbu hormonů a výstavbu buněčných membrán. Tuky potřebujeme. Tuky jsou kámoši.

Avšak pozor bychom si měli dávat na to, kolik tuků zkonzumujeme. Nic by se nemělo hnát do extrému a to samé platí i u konzumace tuků – i zde platí pravidlo “všeho s mírou”. Tuků se nemusíte bát, ale přehánět to s nimi taky nesmíte. Samozřejmě, že pokud budete tuků konzumovat více než byste měli, bude to mít negativní důsledky jak na vaší hmotnost, tak zdraví. Tuky mají dvakrát vyšší energetickou hodnotu (“více kalorií”) než bílkoviny nebo sacharidy, proto může být jejich konzumace trochu zrádná. Pokud si však jejich příjem pohlídáte a budete jich mít tak akorát (ani málo, ani moc), bude to ideální. Tímto příspěvkem jsem se snažila říct hlavně to, že se nemusíte obávat konzumovat tuky, protože jsou důležité stejně jako bílkoviny nebo sacharidy a pokud je nekonzumujete v obrovské míře, rozhodně sami o sobě nemohou za váš přírůstek na váze (většinou se jedná primárně o problém v energetické bilanci, problémy s dodržováním režimu, případně zdravotní či osobní problémy apod.) Obecně není totiž možné vinit z přibývání na váze (či jiných problémů) konkrétně jednu jedinou věc. Vždycky za to bude moct více faktorů, tak to prostě je. Kdyby to bylo takhle jednoduché a byl jen jediný viník, už by dávno tyto problémy zmizely…

Ještě na závěr bych dodala, že pokud je třeba se některým tukům vyhýbat, tak jsou jimi trans-mastné kyseliny. Samozřejmě dále bychom se mohli bavit o vhodnosti použití různých olejů a tuků či konkrétním poměru nenasycených a nasycených mastných kyselin a tak dále, ale to si necháme na samostatný příspěvek 🙂

Snad se vám tento článek líbil, budu ráda za vaše reakce, komentáře či sdílení!
Vaše,
Kačí

UložitUložit

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*