Srí Lanka IV: Sigiriya a Skalní chrám v Dambulle

Sigiriya byla jedna z nejhezčích míst, které jsme navštívili. Vyplázli jsme sice dost slušnou částku za vstup, ale byla to nádhera. Úplně jiná příroda, zvířata a atmosféra. Horké odpolední slunce nás pálilo do zad, přes cestu nám běhali pávi a několikrát jsme mohli pozorovat varany, jak si shánějí potravu. Mimojiné vodní zahrady a výhledy do krajiny byly vážně překrásné…no posuďte sami…

Vstáváme v 7:30, zdvořile odmítáme drahou snídani v hotelu a jdeme hned do města (Damubully) najít nějaké bistro. Dáváme si skvělé rýžové palačinky s kokosovým cukrem a slané rolky – dohromady za asi za 120 rs/os. Po snídani si to namíříme k autobusu, což je hrozná cesta, protože celou dobu jdete městečkem po silnici a dýcháte výfukové plyny. Musím říct, že to mi na celém výletu opravdu vadilo. Musela jsem si dávat šátek nebo tričko přes ústa, aby se to trochu dalo…

_MG_3559

Na nádraží nasedneme do busu, kupodivu do správného 😀 je ale zatím asi v nejhorším stavu, co jsme autobus na Srí Lance viděli. A zastavuje ÚPLNĚ všude. A každýmu. A jede pomalu. Hrozně pomalu.

_MG_3574

_MG_3619

_MG_3617

_MG_3611

Nicméně dorážíme na místo a dáváme si ještě pauzičku před výšlapem. Libi si vychutnává kávu mezi opičkami a já se snažím nějak dát dohromady po včerejším horším zážitku s místním jídlem.

Kupujeme vstupné, které je fakt vysoké (4500rs/os). Děsný, ale nakonec můžeme říct, že to za to stálo. Na Sigirii bych šla klidně znova.

Sice jsou všude turisti, ale je tu nádherně, tichoučko, zvířata, příroda a je to prostě krásný. Potkáváme spoustu opiček, ale i ještěrky, varana a taky ledňáčka!

Sigiriya je obrovská turistická atrakce. Zezačátku, hlavně u vstupu, jsou mraky turistů, ale když popojdete dál, do zahrad k Sigirii, je to lepší. A je to nádhera. Tichoučko, příroda, pobíhající zvířata (varani, opičky, ledňáčci, ještěrky… a taky termiti :D) Všude po areálu jsou first-aid cabins pro případ vosího útoku a někdy se dokonce nahoru na skálu ani nesmí.

_MG_3929

_MG_3977

_MG_3604

termitiště

_MG_3687

_MG_3904

na tuhle fotku jsem obzvlášť pyšná! :)
na tuhle fotku jsem obzvlášť pyšná! 🙂

_MG_3931

Vodní zahrady, rozléhající se pod Sigirií, jsou úchvatné. A nad nimi ční velká lví skála – Sigiriya. Když projdeme zahrady, stoupáme vzhůru ke skále po mnoha schodech. Dolů na zahrady a do celého údolí je překrásný výhled. Podél schodů, kterými stoupáme nahoru, vede zeď, na které jsou prastaré fresky. Na úplný vrchol se pak jde po strmém lvím schodišti a nahoře se rozprostírají opět vodní zahrady, je to nádhera. Šíleně tu fouká, ale je to boží.

_MG_3637

_MG_3707

_MG_3890

_MG_3795

Když slezeme dolů, jsme unavení a je nám strašné vedro, skoro až špatně. Sigiriya je v opravdu vyprahlé oblasti a i příroda je tu jiná. Chvíli odpočíváme a když je nám líp, jdeme se ještě projít na druhou stranu k velké soše bílého Buddhy, kterou jsme viděli seshora. Přes cestu nám běhají pávi a dokonce slyšíme řvoucí slony! Taky tu lítají obrovští motýli, tak 3x větší než u nás.

Nakonec se rozhodneme jít ještě na druhou stranu směrem k Pidurangala Temple. Dojdeme až k úpatí hory s tím, že jsme přesvědčeni, že jsme dorazili do cíle. Ale zjišťujeme, že to je jiný chrám a že k Pidurangala musíme vyšlápnout ještě pěkný kopec a že západ slunce už nestíháme, navíc bychom šli dolů po tmě. Na to nemáme čas, navíc nám jede za chvíli autobus zpět do Dambully. Opláču to, ale musíme se vrátit. Chtěli jsme ještě stihnout západ slunce, ale protože spěcháme, necháme se odvéz tuk-tukem k autobusu. A to ještě nevíme, do jakého autobusu nastoupíme….

Processed with VSCO with c1 preset
Vodní zahrady na vrcholu Sigiriye

_MG_3882

DCIM100GOPRO

_MG_3873 _MG_3814

DCIM101GOPRO
nahoře foukalo jako prase 😀

Tak tohle je totální PUNK! PARTY BUS! 😀

Oproti tomu rannímu si to tenhle párty busík pálí o sto šest, hlava nehlava. Klidně se řítí stovkou na vesnici po klikaté a úzké silnici. Je to fakt jízda! 😀 Do toho si frčí indický šupky, nějakej disco pop, ale zní to strašně 😀 Navíc všude po buse jsou vylepený náboženský plakáty včetně Buddhy, Hindu a Ježíše 😀 Zážitek na celej život, fakt. 😀
Na rozdíl od ranního busu, jsme v cíli asi 2x rychleji.

_MG_3914 _MG_3911

poslední pohled na Sigiriyi

_MG_3845

Cestou na hotel se navečeříme, koupíme ovoce na snídani (papáju, mango, banánky a jejich skvělej ananas…vlastně všechno to ovoce je naprostá bomba), vodu a jdem ulehnout.

Odpočinkový den a výlet na chrámy

Další den si dáváme oddech, protože Sigiriya nás pěkně zmohla. Hlavně asi to slunce, které nám celý den pálilo do hlavy. Trošku se poflakujem, pospáváme, jíme a nakonec se jdeme podívat po Dambulle a navečer do zlatého chrámu a Rock Temple.

Golden Temple je vidět hned od silnice. Je obrovský, hýří všemi barvami a první co vás upoutá je gigantická zlatá socha Buddhy. Ale mnohem hezčí jsou sochy draků a nejrůznějších bájných zvířat. (více v třetím článku, odkaz na konci tohoto článku)

Když si prohlídneme Golden Temple, jdeme po schodech dál ke skalnímu chrámu (Rock Temple). Už je navečer ale i přesto je tu hodně lidí. Později nám dojde, že jsme vyrazili zrovna na místní svátek Úplňku, protože celé město žije i po příchodu dolů.

Sice je už večer, ale je dost horko. Musíme být ale zahalení, protože se nacházíme v chrámovém komplexu. Nahoře u chrámu je překrásný výhled na hory a do údolí, na Sigiriyi. Užíváme si ho.

Do skalního chrámu je dost přísný vstup, v tom smyslu, že musíte jít opravdu zahalení. Vadí jim pomale i to, že máte sandály a ne plné boty. Museli jsme na sebe navlíct všechno, co jsme měli a pouštěli nás tam natřikrát.

Všude je cítit vůně kadidel. Je to příjemné a takhle vpodvečer to navozuje úplně mystickou atmosféru. Skalní chrám je fakt nádherný, jeden z nejhezčích. Uvnitř se ukrývají malby a obrovské sochy buddhů. Potloukáme se v jeho prostorách a uličkách i v celém komplexu a je to krása. Klid. Kocháme se ještě výhledem na údolí a na úplněk. V tichu.

Po příchodu na hotel se sballíme a jdeme spát. Vstáváme v 4:30 a jdeme na bus zpět směr Kandy.

Snad se vám článek líbil, předešlé díly najdete zde: