Proč je překyselení organismu mýtus?

Zdravý životní styl je stále více populární. Každou chvíli se objevují další a další extrémní stravovací směry, které jsou zaručeně ty „nejlepší“, protože pouze díky nim zhubnete a budete zdraví. Mezi hity poslední doby patří i tzv. překyselení organismu a alkalická nebo zásadotvorná dieta.

Zdroj: www.fityou.cz
Zdroj: www.fityou.cz

Z nejrůznějších zdrojů se můžeme dočíst, že většina z nás je překyselena a že toto překyselení je důsledkem hlavně přemíry kyselinotvorných potravin v naší stravě. Homeopaté dokonce tvrdí, že překyselením trpí až 95% populace. Přičemž “překyselení organismu je vážná věc a zapříčiňuje nespočet onemocnění, která mohou vést i ke smrti.”

 Jo, jasně. 95% z nás trpí překyselením a kolik z nás se stravuje podle alkalické diety? No nevím nevím, asi už jsme skoro všichni mrtví 😀

Zastánci této teorie tvrdí, že příčinou překyselení organismu jsou některé potraviny, ale i stres, kouření, alkohol, špatné žvýkání nebo dokonce špatné dýchání. Mění hladinu pH v těle, čímž dochází k překyselení.

Veřejnosti jsou poskytovány rady jako měřit si pH moči a slin lakmusovými papírky a následně z výsledků posoudit riziko vzniku onemocnění. Léčitelé, homeopaté a výživoví poradci radí dodržovat alkalickou dietu, k tomu používat raději ještě různé produkty pro neutralizaci kyselosti a regulaci pH.

Tyto argumenty jsou však v rozporu s biochemií lidského těla.

Jak to s tím překyselením tedy opravdu je?

S nerovnováhou kyselin a zásad v těle jako příčinou zdravotních komplikací přišel jako první William Howard Hay (1866 – 1940) ve své knize A new Health Era, která byla publikována v roce 1993. William Hay byl americký lékař a zakladatel teorie dělené stravy. Trpěl těžkým onemocněním ledvin, které bylo v tehdejší době nevyléčitelné. Dr. Hay však sestavil metodu, kterou později nazval dělenou stravou. Tato metoda je založena na faktu, že některé potraviny potřebují pro svoje trávení kyselé pH prostředí, kdežto jiné potřebují pH zásadité. William Hay se díky své metodě vyléčil a začal jezdit po celých Spojených státech, aby přednášel svoje poznatky.

Dr. Hay dospěl k názoru, že jestliže 80% lidského těla tvoří zásadité složky a 20% kyselé, je třeba přivádět do těla živiny právě v tomto poměru. Dr. Hay označil za příčinu mnoha onemocnění chronické překyselení organismu.

Zastánci této teorie věří, že překyselení organismu je jednou z nejnebezpečnějších civilizačních chorob a myslí si, že zdraví je závislé na rovnováze mezi kyselinami a zásadami v těle.

Překyselení organismu je tedy definováno jako stav, při kterém převládá kyselé pH v našem těle.

Stupnice pH je mírou kyselosti. Je to stupnice od hodnoty 0 do 14, přičemž pH 7 je neutrální, nižší pH je kyselé a vyšší je zásadité. Krev má pH kolem 7,4, moč má pH v rozmezí 4,5 – 8,5, pankreatická šťáva má zásadité pH okolo 8, žaludeční šťáva naopak okolo hodnoty 1.
Tato teorie mluví o překyselení jako o kyselém prostředí celého organismu. Ale pH v organismu je liší v různých částech našeho těla. Navíc, pH krve je přísně regulováno, protože i velmi malé výkyvy by se projevily závažnou poruchou vnitřního prostředí (acidóza/alkalóza). S takovými poruchami člověk rozhodně nemůže žít dlouhodobě. (1)

Překyselení údajně může vést k řadě onemocnění jako jsou kardiovaskulární nemoci, rakovina, nebo osteoporóza. Nadbytek kyselin způsobuje rozmnožování mikroorganismů, zhoršuje průběh nemocí a zpomaluje metabolismus.

Zdroj: www.yuriekalm.com
Zdroj: www.yuriekalm.com

Překyselení organismu vzniká hned z několika příčin, přičemž v první řadě je na vinně nevhodná strava. Obecně lze říci, že podle této teorie nejvíce k překyselení přispívá konzumace masa a masných výrobků, ryb, potravin obsahujících rafinovaný cukr, výrobků z bílé mouky a výrobků mléčných.

Podle některých autorů bychom se měli konzumaci masa, ryb, mléčných výrobků a dalších potravin zcela vyhnout.

Vypadá to, že podle této teorie bychom měli být asi všichni vegani. 

 

Mezi kyselou a kyselinotvornou potravinou je rozdíl

Pokud hovoříme o kyselé nebo zásadité stravě, je tím myšlena hodnota pH přímo v potravě. Ovšem tyto hodnoty nám neříkají vůbec nic o tom, jak potravina působí v našem těle. Ačkoliv jsou některé potraviny vnímány jako kyselé (např. citron), v našem těle mohou působit zásadotvorně. Chuť potraviny tedy neurčuje, zda je potravina kyselinotvorná či zásadotvorná.
Navíc, různí autoři se často liší definováním, která potravina je zásadotvorná a která kyselinotvorná.

Jaké jsou projevy překyselení?`
Mezi všeobecné projevy překyselení organismu se řadí například nedostatek energie a únava, snížená výkonnost, citlivost na chlad, změna váhy, častá onemocnění, snížená schopnost regenerace, poruchy prokrvování končetin. Tyto projevy však lze připsat úplně stejně k prostým projevům špatné životosprávy.

Jak se překyselení zbavit?
K doporučením v boji s překyselením patří například pravidelný pohyb, dostatečný odpočinek, dostatečný příšun vody, „správné“ stravování. Stejně tak tato doporučení můžeme brát jako obecná doporučení pro zdravý životní styl, nikoliv jako úkony ke kompenzaci překyselení.

prozeny.cz
Zdroj: www.prozeny.cz

 

Překyselení organismu z pohledu medicíny
Z medicínského hlediska je překyselení zvýšení žaludeční kyselosti podmíněné zvýšenou sekrecí žaludečních trávicích šťáv.
V tomto případě tedy nemůžeme mluvit o překyselení jako o překyselení celého organismu. Žaludeční kyselost lze regulovat léky.

V organismu může docházet ještě k poruchám acidobazické rovnováhy zvaným acidózy nebo alkalózy. Konkrétně k metabolické nebo respirační acidóze a metabolické nebo respirační alkalóze. Tento druh překyselení se zjišťuje z krve. Při správné činnosti ledvin a dobře fungujícím dýchání není nutné se obávat změny vnitřního pH krve. Naše tělo má velmi dobré kompenzační mechanizmy (regulace pufračními mechanizmy, plícemi a ledvinami), které se se změnami pH krve velmi dobře vypořádají.

Překyselení organismu nemůže být způsobeno konzumací kyselinotvorných nebo zásadotvorných potravin. Nicméně některými léky nebo chorobnými stavy, jako je například diabetes mellitus, se může překyselení projevit.

U diabetu je to právě kvůli ketoacidóze, což je stav, kdy je energie získávána metabolismem ketolátek a ty způsobují acidózu. K podobnému stavu může dojít například hladověním nebo nízkosacharidovými dietami.

Vraťme se ale ještě k výroku, že Překyselení organismu je tedy definováno jako stav, při kterém převládá kyselé pH v našem těle.
Autoři publikací o alkalické stravě doporučují měřit si pH moči. Alkalická strava sice může ovlivňovat pH moči, nemůže však ovlivňovat pH celkové (které je zodpovědné za některé zdravotní komplikace u vážných chorobných stavů). Mezi pH moči a pH krve/celkovým pH vnitřního prostředí je tedy rozdíl.

medimag..cz
Zdroj: www.medimag.cz

Jaký je závěr?
Původní myšlenka tohoto směru není úplně zatraceníhodná. Určitě je dobré věnovat pozornost zásadám zdravého životního stylu, přijímat dostatek ovoce a zeleniny, dodržovat správný pitný režim, mít dostatek pohybu a pobytu na čerstvém vzduchu, vyhnout se kouření a alkoholu a dostatečně spát.

Tato doporučení jsou však naprosto obecná, proto bych je řadila spíše k principům zdravého životního stylu než k zásadám pro kompenzaci překyselení organismu.

Další věcí, kterou považuji na alkalické dietě za velmi nerozumnou, je vyřazování konzumace určitých potravin jako je maso, ryby nebo mléčné výrobky. Za prvé se jedná o velmi důležité součásti zdravého jídelníčku, při jejichž vynechání vyvstává riziko různých onemocnění a poruch z nedostatku živin. Za druhé je to velice extrémní krok, a je bohužel prokázáno, že extrémní, omezující diety často vedou k poruchám příjmu potravy.

Nehledě ještě na třetí věc, a to doporučování k pití a konzumaci nejrůznějších potravinových doplňků, které mají zneutralizovat překyselení.

Z mého pohledu tedy nevidím v alkalické dietě, nebo chcete-li ve stravování na základě kyselinotvorných a zásadotvorných potravin, žádný smysl a podle mého názoru se nejedná o stravovací režim, který by byl podložený vědeckými důkazy.

Nicméně, určité přínosy následování alkalické diety mít může. Jelikož osoba, která tento způsob stravování vyzkouší bude pravděpodobně chtít změnit svoje špatné stravovací návyky, je jasné, že se dostaví pozitivní změna. Nepřikládala bych však příčinu v kompenzaci překyselení, ale primárně ve změně stravování jako takovém.

Zatím to bude o překyselení, alkalické dietě a acidobazické rovnováze vše. V budoucnosti bych se ráda k tomuto tématu ještě vrátila.

Pokud vás toto téma zaujalo, můžete mrknout například na tyto články:

http://www.lovcisarlatanov.sk/teoria-prekyslenia-organizmu/

https://authoritynutrition.com/the-alkaline-diet-myth/

http://www.svet-potravin.cz/clanek.aspx?id=3354

www.margit.cz/nikdo-neni-kysely

Pokud se vám článek líbil, nebo jste narazili na nějakou nesrovnalost, či by vás něco konkrétního zajímalo více, neváhejte se zeptat v komentářích. Stejně tak pokud máte svůj názor na tento typ stravování, budu moc ráda, pokud mi ho sdělíte do komentářů pod článkem 🙂

Děkuju za přečtení!
Kačí

UložitUložit

UložitUložitUložitUložit

UložitUložit

4 komentáře

  1. Ach, dávno pryč jsou ty doby, kdy lidé dokázali vycítit své tělo a věděli přesně, co mu chybí. Dnes zakládáme své poznatky jen na “vědeckých” důkazech a přitom si kolikrát neuvědomujeme, že některé věci jsou i bez toho pravda.
    Celá tato teorie mi je moc dobře známá, je mi docela jedno jaké je její biochemické hledisko – v tomto byste mě klidně udupali- ale ověřené je to, že pomáhá. Z pohledu alternativní (tolik hejtované) medicíny nemusí člověk úplně vyhodit ze stravy živočišné produkty a všechno, co ho takzvaně překyseluje jen je důležité to vyvážit a doplnit tou zdravější stranou. Když nám bylo zle, babičky nám dávali do vody jedou sodu, proč? Na vyrovnání kyselin v žaludku a tomu, aby se nám ulevilo, moc dobře věděly, proč to tak je a vědecké důkazy a studie o tom nebyly. Nebyl ani internet.
    Měli jsme spoustu pacientů, kterým se po takzvané alkalizaci organismu a upravení stravy rozpustili například močové nebo ledvinové kameny, začal mnohem lépe fungovat metabolismus a celkově pocítili úlevu. Ano, změna životosprávy pomáhá, nemusíme to ani nazývat alkalizací/překyselením, ale pouze jakousi úpravou, i když je to prakticky to samé 🙂
    Jinak moc hezky napsaný článek, jen bych se neopírala pouze o vědu, ale i o zkušenosti nabyté praxí a byla otevřená jiným možnostem :))

    • V prvé řadě díky za komentář 🙂 O alternativní medicínu se také zajímám, ovšem nemůžu jasně říci, zda s ní souhlasím či ne. Jsou zde informace, se kterými souhlasím, ale na druhé straně i informace, které jsou podle mého názoru klamné. Například věřím, že fytoterapie má své účinky i navzdory tomu, že na většinu bylin nebyly vykonány žádné studie.
      Jaké dává alternativní medicína doporučení o stravování jsem tedy zatím nezkoumala, nicméně podle autorky knihy Acidobazická rovnováha – Katrin Koellové, je nutné výše zmiňované potraviny z jídelníčku vyřadit, pokud chceme kompenzovat překyselení. Toto doporučení pochází od zastánců alkalického stravování, nikoliv alternativní medicíny, ikdyž kde je hranice mezi těmito skupinami opravdu nevím. Máš pravdu v tom, že je důležité to vyvážit 🙂 To v podstatě píši v závěru článku.
      Jedlá soda neutralizuje prostředí v žaludku. Překyselení, jak píši výše, je chápáno jako stav celého organismu.
      Myslím, že se při močových kamenech se strava upravuje, protože je potřeba změnit pH moči, které je stravou ovlivnitelné. Podle dostupných zdrojů ale není možné ovlivnit stravou pH krve.
      Změna stravy jistě takové účinky má, stejně tak “alkalická dieta” může mít pozitivní účinky. Jen jsem chtěla uvést na pravou míru určité nesrovnalosti, a to zejména rozpor principu alkalické diety s fungováním lidského těla a zmírnit představu “překyselení organismu” jako hlavního původce nejrůznějších onemocnění. Podle mého názoru, z toho, co jsem četla, mi ty příčiny onemocnění přijdou spíše jako následek obecně špatného životního stylu. Zdá se to sice jako dost slovíčkaření, ale nemám ráda pokud se připisují zázračné účinky nějakému speciálnímu stravovacímu směru a zobecňuje se, že je takově stravování vhodné pro všechny.

      • Jeee, tak knížku jsem nečetla a ani neznám, musím na to kouknout! 🙂 Jo, tak já asi spíš mám informace o tom žaludečním překyselení, vím, že se to dost kompenzuje léky, ale potom mají zase pacienti problémy s trávením bílkovin, které se nedokážou dost dobře rozložit a zahnívají ve střevech a způsobují další potíže, takže si myslím, že je to lepší kompenzovat nějakými doplňky, jako ta jedlá soda nebo upravit stravou 🙂 A samozřejmě, pokud je člověk tlustý jak prase, nehýbe se a nedělá nic pro sebe je úplně jasné, jak to s ním dopadne, že 😉 Vždyť v dnešní době bychom už pomalu nemohli jíst nic, protože nic není zdravé 😀 A jsem ráda, že nemáš vyhraněný styl co se týká stravovacích diet, protože mi přijde, že i vegetariánství je padlé na hlavu a jelikož budeš nutriční terapeutka, měla bys pracovat úplně se vším (když vyřadím brambůrky a jiné mňaminy :D)…

  2. Pingback: Jak se stravovat při zánětu močového měchýře | HEALTH MATTERS

Leave a Comment

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*